Het ontstaan van onze vereniging

L.R. Taxandria is in 1925 opgericht. Met het uitbreken van de oorlog lagen de activiteiten van de vereniging natuurlijk stil. Het was na de oorlog dat de Rijvereniging werd heropgericht. Een  van de oprichters was Jan Kroot, een paardenman in hart en nieren, tevens ook commandant bij de club.  Hij was ook een van de grondleggers voor de oprichting van Ponyclub Jong Taxandria in 1967.

In de 70-jaren kwamen er steeds meer maneges, ook L.R. Taxandria en P.C. Jong Taxandria  wilden haar eigen manege, en zo geschiedde dat op 8 september 1976 de eerste vergadering werd gehouden voor de oprichting van een stichting die een manege moest realiseren.
Deze is door de leden zelf met eigen handen gebouwd, en zelfs vandaag de dag wordt het onderhoud van de manege nog steeds door haar eigen leden uitgevoerd. De officiële opening van manege Taxandria was op 20 december 1980 een feit.

In 2007 werd besloten om ponyclub en rijvereniging te fuseren tot een nieuwe vereniging; PaardenSportVereniging Taxandria. Doordat het aantal recreanten ook toe bleef nemen is er een 3e tak aan de vereniging toegevoegd, de afdeling Recreanten.

Groepsfoto L.R. Taxandria Diessen jaren dertig gemaakt bij café van Piet Reijen aan de loswal. Van links naar rechts: Kees Janssen Kzn, ….Wensinck?, Janus Verhoeven, Jan van Gils, Janus van Dorst, Toon Reijrink Jan van Nunen, Nard van Hamond, Willeke Timmermans, Jan Reijrink. En commandant sjef Verhoeven.

Voorste ruiter is Sjef de Kroon. Verder van links naar rechts, voor zover bekent: Toon Verhoeven ( hoekje), Pietje van Oisterwijk,(….?), (…..?), Toon Reijrink JZoon, (…..?), Piet Kroot….??, Toon van Korven.

De 2de  foto is een afbeelding van  hoe men vroeger op pad ging als er een concours was. Van links naar rechts Sjef Timmermans, (2.Ad Reijrink JZ), (3.……?),(4.……?),  5.Toon Reijrink JZ,  6.Femmie van den Hout-……,  (7.……..?)

De 2de foto is een afbeelding van hoe men vroeger op pad ging als er een concours was. Van links naar rechts Sjef Timmermans, (2.Ad Reijrink JZ), (3.……?),(4.……?), 5.Toon Reijrink JZ, 6.Femmie van den Hout-……, (7.……..?)

Toestemming dames op concours

Riet Denissen is nog in het bezit van een brief van de Bond van Landelijke Rijverenigingen van de N.C.B.  waarin de mededeling wordt gedaan, dat vanaf 23 februari 1953 toestemming is verleend tot het uitkomen van dames op concoursen van de Bond.